تدارکات و خرید

معرفی مختصر واحد تدارکات و خرید


مواد اولیه باکیفیت، محصول باکیفیت.


واحد تدارکات و خرید، زیرمجموعه معاونت فنی و تحقق محصول شرکت نیان الکترونیک می باشد، که به منظور سهولت و سرعت در خرید بهينه قطعات با کیفیت، ایجاد شده است.
ما در نیان الکترونیک تلاش می کنیم تا محصولات براساس استانداردهای جهانی و مطابق با نیاز و توقع مشتری تولید گردد. برای دستیابی به این مهم، واحد خرید تلاش می کند تا قطعات با کیفیت و قیمت مناسب، در دسترس واحد تولید قرار گیرد، تا محصول نهایی علاوه بر کیفیت بالا از قیمت مناسب تری برای مشتری برخوردار باشد.


فرایند واحد خرید را می توان به سه بخش 1-بازرگانی تا ورود محموله کالا، 2-جداسازی تصادفی قطعات براساس استانداردهای AQL جهت کنترل کیفیت و 3-تحويل قطعه با کیفیت و تكميل خريد و ارزيابی تامين كننده، با در نظر داشتن رعایت حقوق مصرف کننده و الزامات طراحی محصول، تقسیم نمود.


برای اجرایی شدن سه مرحله فوق، موارد ذیل نیز باید در دستور کار واحد خرید قرار گیرد:
-انتخاب بهترین کارشناس خرید از نظر مهارت تخصصی در حوزه قطعات مورد نیاز
-تحلیل و ارزیابی تامین کنندگان و جستجوی تامین کننده جدید و حدالامکان توليد كنندگان اصلی، جهت خرید کالای باکیفیت و با قیمت مناسب تر، همچنین جستجوی بازار جهت خرید کالاهای مشابه و منطبق براساس انتخاب بهترین نوع کالا توسط پرسنل کنترل کیفیت و طراحی محصول.
برای دستیابی به این هدف، در این واحد یک بانک اطلاعاتی وسیع از تامین کنندگان در گروه های مختلف وجود دارد که طی دو مرحله ارزیابی اولیه و ارزیابی دوره ای تامین کنندگان مقایسه و پایش می گردند. ارزیابی اولیه در همان ابتدای کار برای ورود تامین کننده به لیست بانک اطلاعاتی واحد خرید توسط کارشناسان زبده و باتجربه صورت می گیرد. ارزیابی دوره ای با فواصل زمانی مشخص و براساس سوابق خريدهای انجام شده صورت گرفته و نتايج بر روی بانک اطلاعاتی اعمال می گردد. پس از آن فيدبك مناسب به تامین کنندگانی که موفق به اخذ امتیاز کافی نباشند، ارائه می شود و در صورت عدم ارتقاء كيفی از لیست حذف خواهند شد و دیگر امکان همکاری با آنها وجود نخواهد داشت.
-خرید تعداد اندکی از قطعات مورد نیاز برای انجام تست های ساختاری، ظاهری، فنی، کیفی و تشخیص اصلی یا تقلبی بودن قطعات و سپس خرید محموله اصلی مورد نیاز.


واحد تدارکات و خرید در نیان الکترونیک، مجهز به آزمایشگاه تخصصی کنترل کیفیت کالا می باشد که پروسه کنترل کیفیت مواد اولیه به منظور تثبیت و ارتقاء کیفیت در فرایند تدارکات، توسط این بخش انجام می گردد .
در این واحد، نمونه گیری از کلیه محموله های ورودی بر اساس استاندارد MIL-STD-105 انجام می شود. در این نمونه گیری، پارامترهایی به منظور افزایش یا کاهش سطح نمونه گیری تعیین شده است که از آن جمله می توان به سوابق کیفی و مارک قطعه، سوابق تامین کنندگان و وضعیت ظاهری محموله اشاره نمود.


پس از انجام نمونه گیری از محموله بر اساس الزامات تعیین شده، شامل الزامات فنی دیتاشیت (کاتالوگ) قطعات، الزامات طراحی محصولات و سایر الزامات، با استفاده از دستورالعمل مربوط به هر کالا و با رعایت کامل استاندارد های حفاظتی نظیرESD کالا مورد بررسی و تست قرار می گیرد.


دستور العمل های تست قطعات که حاصل تجربیات بالغ بر 25 سال مهندسی قطعه می باشد و نیز تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه مدام در حال بروز رسانی و تطبیق با آخرین استاندارد های فنی روز دنیا می باشند. نتایج بررسی ها و تست ها بر روی نمونه ها به صورت کامل و با جزئیات در فرم درج نتایج مربوطه و نیز در سیستم ثبت گردیده و بعنوان سوابق به منظور ردیابی نگهداری می گردد.


در شرایطی که بنا به دلایلی از جمله خاص بودن کالا و نبود تجهیزات لازم امکان تست در داخل کارخانه وجود نداشته باشد، نمونه های کالا بصورت تحت کنترل، تحویل آزمایشگاه خارجی شده و پس از انجام تست TEST REPORT دریافت می گردد.


از جمله فعالیت های صورت گرفته در قسمت مهندسی قطعه به منظور تثبیت و ارتقاء کیفیت مواد اولیه، ارائه گزارشات لازم به کارشناسان مهندسی خرید، ارتباط با تامین کنندگان (تولید کنندگان) و نیز بررسی فنی مواد اولیه تامین کنندگان جدید می باشد.
به این منظور در صورت مشاهده کاهش کیفیت مواد اولیه و یا عدم پاس شدن الزامات فنی، ایرادات و راهکار اصلاح آن، شناسایی و طی برگزاری جلسات فنی با تولید کنندگان داخلی و خارجی، موارد مطرح شده و بررسی های لازم انجام می گردد. در نهایت مواد اولیه به صورت کاملا استاندارد و با کیفیت در اختیار واحد تولید برای ساخت محصول مورد نظر قرار می گیرد.