انتخاب مهندس محمدعلی چمنیان به عنوان مهندس نمونه کشور در مراسم اهدای جوایز IEEE ایران

1399/08/22

اشتراک گذاری

انجمن بین المللی IEEE برای نخستین بار در سال 99 مهندس نمونه در حوزه صنعت برق و الکترونیک را انتخاب کرد.


این انجمن که به عنوان معتبرترین و گسترده ترین انجمن بین‌المللی تخصصی مهندسان برق و الکترونیک و با هدف کمک به پیش‌برد فناوری در حوزه ‌های وابسته به مهندسی برق فعالیت دارد، امسال برای نخستین بار جایزه "مهندس نمونه" را به بخش جوایز خود افزود. هدف از افزودن این بخش، شناسایی افرادی در حوزه صنعت است که طول عمر فعالیت خود را، صرف رفع مشکلات جامعه و اثرگذاری ویژه بر تغییر مسیر اقتصاد نفتی به اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان کرده اند.

مهندس نمونه IEEE


یازدهمین دوره از مراسم اهدای جوایز IEEE در تاریخ 22 آبان ماه (به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی) به صورت مجازی و با حضور پروفسور وینچنزو پیوری رئیس ناحیه 8 IEEE و جمع کثیری از اساتید برجسته مهندسی برق کشور، کارآفرینان و پیشکسوتان صنعت، اعضای انجمن IEEE Iran Section و مشاورین و دانشجویان این حوزه برگزار شد و در طی مراسم افراد برتر حوزه های صنعتی، آموزشی و پژوهشی معرفی گردیدند.


امسال که برای اولین بار جایزه مهندس نمونه صنعت به بخش جوایز افزوده شد، مهندس چمنیان، کارآفرین و بنیانگذار گروه صنعتی نیان به عنوان اولین مهندس نمونه IEEE Iran Section در سال 2020، برای یک عمر تاثیرگذاری بر جامعه مهندسی و به خاطر فعالیت ها و دستاوردهای برجسته صنعتی در مسیر کاری و حرفه‌ای به عنوان اولین مهندس نمونه کشور منتخب این انجمن معرفی گردید.
این جایزه برای موفقیت های ماندگار و پیاپی در طول عمر مهندسی و مدیریت حرفه ای مهندس چمنیان و همچنین تبدیل علم به عمل و تجاری سازی ایده ها که منجر به ایجاد اشتغال پایدار و کمک به اقتصاد دانش بنیان کشور شد، تعلق گرفت.


مهندس چمنیان در این مراسم گفت: همیشه صحبت از این است که در کشور ما نمیتوان از توان مهندسی استفاده کرد و دانش را به عمل تبدیل کرد. اما من همیشه با باور بر این امر که با استفاده از دانش و نوآوری می توان محصولی در ایران ساخت که در هیچ کجای دنیا ساخته نشده است، به دنبال ارائه یک الگوی موفق بودم. من اعتقاد دارم همیشه نیاز به مهندسی معکوس نیست که چندین سال از لبه تکنولوژی عقب باشیم. ما درحوزه نوآوری و فناوری باید بتوانیم ثابت کنیم که فناوری را هم می توان کسب کرد و نیاز به خرید دانش فنی نداریم و خوشحالم که به این اهداف نزدیک شده ام. مهندسین ما باید دقت داشته باشند که هدف و رسالت آنها این است، که دنیا را جای بهتری برای زیستن کنند و به ارتقاء انسانیت و بشریت کمک نمایند. اگر این را سرلوحه خود قرار دهیم ، هدف والایی را در مهندسی نهادینه کرده ایم.


گفتنی است مهندس چمنیان، در سال 74 شرکت خود را که از اولین استارت آپ ها به شمار می رود، با 3 نفر نیرو و با همتی والا برای رسیدن به اهدافش تاسیس کرد. در طی این سالیان با وجود تمامی فراز و نشیب های سخت توانست فعالیت صنعتی خود را گسترش دهد و هم اکنون به عنوان رهبرگروه صنعتی نیان، در چندین حوزه صنعتی دانش بنیان و High-Tech با بیش از 600 نفر نیروی متخصص، در فضایی به وسعت 60.000 هزار متر مربع که به عنوان بزرگترین شرکت دانش بنیان کشور شناخته شده است مشغول به فعالیت است.